آثار و خواص برخی از سوره های قرآنی :: دانتسنی های قرآنی












جدید ترین اخبار :             مرز بازدید های وبلاگ از 3000 بازدید گذشت                          راه اندازی خبرنامه وبلاگ به صورت ماهانه

پروژه ی در دست ساخت ...

ساخت تالار گفت و گو برای ارسال 
پرسش و پاسخ سوالات دینی شما


برای مشاهده پیش نمای تالار اینجا را کلیک کنید

تبلیغات
 
 

آثار و خوّاص سوره های: غافر، زخرف، محمّد، ق، ذاریات، نجم، الرحمن، مجادله، بروج

1- فضیلت سوره ی غافر
چهلمین سوره ی قرآن، سوره ی غافر است. در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است: هرکس سوره ی غافر را قرائت کند، روح همه ی پیامبران و صدیقان و مومنان بر او درود می فرستند و نزد خداوند برایش طلب آمرزش می کنند.


2- باغ پر محصول و کسب پر رونق
در تفسیرالبرهان درباره ی خوّاص و برکات سوره ی غافر به نقل از    پیامبر اکرم (ص) آمده است: هرکه سوره ی غافر را تلاوت کند در حالی روز قیامت وارد می شود که خداوند امیدش را قطع نکرده است و آن چه را که به بیم داران از خود در دنیا عطا کرده به او عطا می کند. هرکس این سوره را بنویسد و بر دیوار باغ خود بیاویزد، سر سبز و پر محصول خواهد شدو اگر نوشته اش را در مغازه و محلّ کسب بیاویزند خیرات و خرید و فروش در آن زیاد  می شود.


3- رهایی از فشار قبر با سوره ی زخرف
امام باقر (ع) در این باره فرموده اند: هرکس بر قرائت سوره ی زخرف مداومت ورزد، خداوند او را از فشار قبر و دیگر مشکلات در قبر ایمنی می دهد تا هنگامی که بر پروردگارش وارد شود و آن گاه به امر خداوند در بهشت جای می گیرد.


4- کسی که می خواهد چهره ی رسول الله (ص) را ببیند
در آثار و برکات سوره ی محمّد از وجود نورانی رسول الله (ص) نقل شده است: هرکس سوره ی محمّد را قرائت کند، هنگام خروج از قبر به هر سو که رو کند، چهره ی پیامبر خدا (ص) را می بیند و بر خداست که از نهرهای بهشتی به او بنوشاند و هرکس این سوره را بنویسد و با خود داشته باشد در خواب و بیداری از هرگونه ترس و خطری امنیّت می یابد. 
و در روایت دیگری آمده است: از هر بلایی در امان می ماند.


بقیه متن در ادامه ی مطلب..............


5- آسان شدن سکرات موت با سوره ی «ق»
در تفسیر البرهان از خواص و آثار این سوره از قول پیامبر بزرگوار اسلام (ص) آمده است: هرکس سوره ی قاف را قرائت کند خداوند سکرات و سختی های هنگام مرگ را بر او آسان می کند و اگر این سوره را بنویسد و برکسی که دچار حمله ی صرع شده بیاویزد، به هوش می آید و شیطان از او دور می شود و اگر نوشته ی این سوره را به همراه زنی که شیرش کم است قرار دهند، شیر او زیاد می شود.

6- گشودن بخت دختران با سوره ی ذاریات
آیه 49: در خواص الآیات مذکور است که این آیه و دعا را بنویسید و به گردن دختری ببندید که شوهر نکرده باشد که به لطف خداوند ان شاء الله به زودی شوهر می کند: «وَ مِن کُلِّ شَیءٍ خَلَقنا زَوجَینِ لَعَلَّکُم تَذَکرَّونَ.»7 ؛ «اللّهم بحق قولک هذا و بحق محمّد صلّی الله علیه و آله ان ترزق هذه المرئه زوجاً موافقاً غیر مخالف بحق محمّد و آله اجمعین.»


7-  سوره ی نجم برای جلوگیری از گریه ی زیاد کودکان
آیات 61- 59: مرحوم کفعمی در کتاب المصباح آورده است: اگر آیات 59 تا 61  سوره ی نجم: «أفَمِن هذا الحَدیثِ تَعَجَبُونَ و تَضحَکونَ و لا تَبکُون و انتم سامدون.» را بنویسید برای جلوگیری یا رفع گریه ی زیاد کودکان بر آنان بیاویزد یا به همراه آنان قرار دهند، آرام می شوند.


8-  سوره ی الرحمن برای بهبود بیماری قلبی، صرع و درد چشم
در خواص و آثار سوره ی الرّحمن از قول رسول اکرم (ص) نقل شده است: هرکس سوره ی الرّحمن را بنویسد و با خود همراه داشته باشد خداوند هر کار سختی را برای او آسان می کند و اگر شخصی که درد چشم دارد، آن را با خود همراه داشته باشد، بهبود می یابد.10 از امام صادق (ع) نقل شده است: اگر سوره ی الرّحمن را بنویسند و همراه کسی که درد چشم دارد باشد، بهبود می یابد و اگر بر دیوار خانه ای نوشته شود، از آزار جنبندگان جلوگیری  می کند.11 مرحوم کفعمی نیز در کتابش گفته است: اگر سوره ی الرّحمن را بنویسند و بشویند و از آب آن بیاشامند برای بیماری طحال، دردها و   بیماری های قلب مفید است و اگر نوشته ی آن را برای درد چشم و بیماری صرع به همراه داشته باشند، بهبود می بخشد.


9- سوره ی مجادله آرامش دهنده ی مریض
در سخنی از امام صادق (ع) نیز آمده است: هرکس سوره ی مجادله را نزد مریضی بخواند موجب آرامش و خواب او می شود و اگر قرائت این سوره مداومت شود و همیشه در شب و روز آن را بخوانند موجب حفظ و امان از هر خطری می شود و اگر برای چیز انبار شده و دفن شده بخوانند مایه ی حفظ آن می شود و اگر نوشته شده ی سوره ی مجادله را در مزرعه ی حبوبات یا انبار آن بگذارند از آفات و چیزهایی که موجب خرابی و تلف شدن آن می شود، در امان می ماند. 


10-  در امان بودن از شرّ زنبورها با سوره ی بروج
آیات 4-1: هرکس سوره ی بروج را از اوّل تا پایان آیه ی چهار بخواند، از شرّ زنبورها در امان خواهد بود14 : «والسَّماء ذاتِ البُروج* والیَومِ المَوعُو د*  و شاهدٍ و مَشهودٍ* قُتلَ اصحاب الاُخدود*»


11-  سخن آخر
در این روزگار امروزی ما، باید به همین رهنمون ها چنگ اندازیم و از آغاز سوره ی حمد تا آخرین سوره به دقت پیگیر شویم ملاحظه کنیم چه دستوری از بزرگان دینی داده اند و چه مشکلی را حلّ می کند، حالا اعمّ از روحی و جسمی که همه باید به آن عمل کنیم. در این ویژه نامه ها تلاش شده، همه ی موارد با استناد به منابع محکم قرآنی و روایی استخراج شود. امیدواریم که با این کار بتوانیم خدمت بزرگی به معنویت بشر امروز کرده باشیم و او را از سرگردانی نجات داد ه باشیم.
 



  منابع نوشته:

1. مجمع البیان، ج8، ص 422.
2. تفسیرالبرهان، ج4، ص 741.
3. ثواب الاعمال، ص 113.
4. تفسیر البرهان، ج5، ص 53.
5. همان.
6. همان، ص 125.
7. ذاریات، آیه ی 49.
8. عشق و محبّت، ص 85.
9. المصباح، کفعمی، ص 458.
10. تفسیرالبرهان، ج5، ص 238.
11. همان.
12. المصباح، کفعمی، ص 458.
13. تفسیرالبرهان، ج5، ص 309.
14. المصباح، کفعمی، ص 459.


www.elmequran.blog.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی




All copy right by www.elmequran.blog.ir | powered by: Soroush Satari | 1394 - 1395